Connect with us

Komentáře

10 nejlepších českých vánočních reklam poslední dekády

Každý rok se už od září těšíme na ty samé vánoční jistoty – stromeček, cukroví, dárky a samozřejmě reklamy.  V listopadu zaplaví televizi lavina nových svátečních spotů a vždy se najde alespoň jeden, který nás překvapí, pobaví a zahřeje u srdce. Pojďte si připomenout 10 nejlepších vánočních reklam za poslední dekádu, které se staly ikonickými, virálními, či dokonce tradičními.

2010 – rok Chucka Norisse

Před deseti lety představil T-Mobile sadu vánočních reklam, ve kterých Chuck Norris tráví rodinné Vánoce v českém prostředí. Stojí před zdánlivě jednoduchými úkoly, jako třeba zabít kapra paličkou nebo neusnout u přepínání satelitních programů. Občas si ho někdo “splete” s Brucem Leem, a dokonce je i vyzván, aby předvedl něco málo z bojových umění. Za dnes už ikonickým reklamním spotem stojí agentura Saatchi & Saatchi, která původně navrhovala obsadit do reklam Johna Travoltu, což však značce nepřipadalo jako dobrá volba. Nápad se zahraniční celebritou se uchytil a na začátku října se začalo debatovat o obsazení Chucka Norrise. Na natočení spotu tedy nebylo moc času, ale nakonec byla kampaň dotažena do zdárného konce během necelého měsíce. Zaslouženou odměnou byly pozitivní ohlasy napříč publikem a lavinové šíření reklamy po internetu.

2011 – pohádkový rok

Doslova pohádkovou reklamu představila společnost Škoda Auto v roce 2011. Malý klučina si na výstavě betlémů hraje s modelem autíčka. Záběry z reálného světa jsou střídány se záběry přímo z Betléma, kde hoch projíždí ve svém autě a pozoruje okolní dění skrze okénko. Pak ale nějaký nezbeda hodí sněhovou kouli na přední sklo. Náhle se objeví na modelu autíčka bílá kulička na předním skle. Škoda se držela receptu na ideální vánoční reklamu. Hrst emocí, pár dětských úsměvů a špetka pohádkové atmosféry. Vše dobře promíchat, podtrhnout milou akustickou hudbou a spot je na světě!

2012 – skákací rok

Kdo by zapomněl na nejvirálnější reklamu roku 2012 s Jakubem Kohákem, Vojtěchem Kotkem a Lukášem Pavláskem. Řeč je samozřejmě o spotu od T-Mobile se skokany na lyžích, jejichž “pojď mi hop” rezonovalo českým internetem ještě pár let. Nejedná se sice o typicky vánoční reklamu plnou dojemných chvilek strávených s rodinou, ale i tak stojí za to si ji připomenout. Mezi Čechy reklama bodovala celou zimu, a to hlavně díky schopnosti pobavit. Tehdy měla většina reklam značky T-Mobile velký ohlas. Jedna za druhou se šířily po internetu jako lavina – průměrně sdílelo spoty 7 z 10 uživatelů. Autorem je opět agentura Saatchi & Saatchi.

2013 – rok kuřízku

Patříte mezi ty, kteří si v restauraci neobjednávají kuřecí řízek, ale kuřízek? Toto slovo do českého jazyka přinesla vánoční reklama značky Tesco, které byly před Vánoci doslova plné televizní obrazovky. Slovo kuřízek se vžilo natolik, že se národ rozdělil na dva znesvářené tábory – ty cool a moderní, co používají výraz z reklamy a ty “normální”, kteří nazývají věci pravými jmény a kuřecí řízek je pro ně pořád kuřecí řízek. Do té druhé skupiny bezpochyby patří drtivá většina gastronomického personálu, nebo například Alex z projektu Slova z pekla. Spot se každopádně vryl do paměti celého národa a mluví se o něm ještě 7 let po odvysílání.

2014 – sázkařský rok

Sázková kancelář Chance vsadila na známou osobnost, která už v jedné vánoční reklamě (i když na jinou značku) byla, a ta tehdy fungovala skvěle. A tak obsadili Petra Čtvrtníčka do reklamy s několika seniory, posadili je k vánočnímu stromečku, dali jim dárky a natáčeli přirozený průběh věcí… Dobře, tak to úplně nebylo – sérii reklamních spotů, do které patří i vánoční reklama, režíroval sám Petr Čtvrtníček a scénář je pečlivě sestavený tak, aby se přiblížil co nejvíce mladším ročníkům a zároveň pobavil. Dokonce obsahuje mnoho známých hlášek z představení Ivánku, kamaráde.

2015 – rok stejných velikostí

Nakupování vánočních dárků umí být pěkný oříšek a pánové potvrdí, že nakupování dárků pro ženu je vůbec ze všeho nejhorší. Své o tom ví i v agentuře McCann, a tak o tom rovnou natočili reklamu pro Vodafone, ve které v hlavní roli účinkuje Jiří Vyorálek. Spolu se synem se vydávají do obchodního centra vybrat dárek pro maminku. Ještě, že má syn zrovna stejnou velikost nohy jako manželka a může tedy přesně určit, jaká velikost kozaček na podpatku je ta správná. Reklama se těší velké oblibě mezi diváky, jelikož je vtipná a problémy s výběrem dárků každý z nás určitě někdy zažil.

2016 – pivní rok

Již delší dobu víme, že vánoční spoty plné emocí prostě hrají prim. Reklama na Pilsner Urquell vypráví dojemný příběh o zachování rodinných tradic. Jako vánoční překvapení připraví syn vánoční tabuli a výzdobu přesně podle dobové fotografie, kterou si jeho otec tak rád prohlíží. Ty pravé Vánoce jsou totiž ty, při kterých uděláte někomu radost, tedy alespoň podle agentury Saatchi & Saatchi a Plzeňského Prazdroje. V roce 2016 byla konkrétně tato reklama často srovnávána s vánočním spotem O2, který má úplně opačné poselství. U diváků bodovala právě pozitivními emocemi a demonstrací tradic a hodnot.

2017 – rok celebrit

Celebritami nabitou sérii spotů představil v roce 2017 MALL.cz. Ústřední píseň pro reklamy nazpívala Ewa Farna a k vidění v nich jsou například snowboardistka Eva Samková, tenista Radek Štěpánek nebo oštěpařka Barbora Špotáková. Ve spotech sází značka hlavně na rodinnou tématiku, osobní příběhy a výhody nákupu na MALL.cz. Jednalo se o nejrozšířenější a nejkomplexnější kampaň, kterou značka spolu s agenturou Publishers vytvořila. Píseň se ještě před uvedením kampaně objevila v rádiích, spojení s reklamami MALL.cz odhalila Ewa Farna až jako překvapení při rozhovoru na TV Óčko.

2018 – rok smutných holek

A jsme znovu u výběru dárků pro ženy. Tentokrát ale z opačného, ženského pohledu. Pro e-shop Vivantis vytvořila agentura Brain One originální spot, který si budete broukat i v tramvaji. V roce 2018 zachvátil internet manifest proti nechtěným dárkům v podobě Písně smutných holek, ve které si tři kamarádky navzájem stěžují, že opět dostaly něco praktického nebo naopak něco, co vůbec nechtěly. Reklama může sloužit jako návod pro muže, jak vybrat ten správný dárek. Ženy se nad ní pousmějí, přeci jen každá někdy v životě dostala dárek, který ji svou praktičností vykolejil. A jak podle kreativního ředitele Brain One vznikl text písně? Psaní prý bylo snadné, stačilo se zeptat kamarádek, co dostaly k Vánocům od přítele.

2019 – rok zlatého prasátka

Já nemusím, já už ho vidím!” Ikonická reklama na Kofolu nás provází již celých 17 let, ale až loni se příběh s divokým prasátkem a roztomilou holčičkou konečně dočkal pokračování. Prasátko Zlatuška dostane vytoužené bukvice a my spatříme zlaté prasátko ve hvězdách. Agentura WMC/Grey tak úspěšně navázala na všemi oblíbenou klasiku a zabodovala tak mezi českými diváky, kteří na nostalgickou reklamu prostě nedají dopustit. Vypadá to, že na novou vánoční reklamu od Kofoly si ještě chvíli počkáme.

2020 – rok Václava Neckáře

Po letošním bláznivém roce, kdy mnoho z nás nemohlo vídat své nejbližší kvůli pandemické situaci, vnímáme Vánoce trochu jinak. Znovu je pro nás nejdůležitější se sejít ve zdraví se svými blízkými a na chvíli zpomalit. Na to poukazuje i vánoční spot obchodního řetězce Lidl, kde jako ústřední píseň zazněla píseň Půlnoční od Václava Neckáře a skupiny Umakart. Neckář spolu se svým bratrem Janem, který se představil v roli dirigenta, v reklamě účinkuje. Vánoční vlak Lidlu, připomínající vlak z pohádky Orient Express, brázdil hlavně po Kryštofově údolí. Spot si okamžitě oblíbila drtivá většina diváků a vypadá to, že se Lidl při natáčení letošní vánoční reklamy vydal správným směrem.

https://www.youtube.com/watch?v=0cu5zxxdtuA&t=1s&ab_channel=LIDL%C4%8Cesk%C3%A1republika

Za posledních deset let se vánoční spoty značně proměnily. Už nestačí dát do reklamy pár dětí, zvířat, vánoční stromeček a dojemnou hudbu. Důležité je přijít s nějakým originálním nápadem, který chytne za srdce a vryje se do paměti. Přeci jen, konkurence je veliká a každá značka či agentura chce, aby zrovna ten její nápad byl ten nejlepší.

Jak citovat tento článek:

KONOPÁSKOVÁ Michaela. 10 nejlepších českých vánočních reklam poslední dekády. Martin KOSTELECKÝ editor. In: Markething [online], 2020.  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/10-nejlepsich-ceskych-vanocnich-reklam-posledni-dekady

Continue Reading

Studentka 1. ročníku magisterského oboru Strategická komunikace na FSV UK. Bez hrnku dobré kávy nebo skleničky vína nedám ani ránu. A bez psů. A knížek.

More in Komentáře

To Top